fredag 11 juli 2008

Torsdagens publicitet i Almedalen

Bransch och lobbyorganisationer

Svenska Kyrkan (31) seglar upp som vinnare för dagen följt av Skanska (24) och LRF (19). För Svenska Kyrkans del så syns bland annat nyheten om att man vände Nationaldemokraterna ryggen i samband med ett torgmöte på Hamnplan.


Politiska partierna

Socialdemokraterna (110) dominerar publiciteten tätt följt av Miljöpartiet (104) och på tredje plats återfinns Sverigedemokraterna (77). De tre partiernas publicitet är innehållsmässigt lik varandra då utspelet från Socialdemokraterna och Miljöpartiet om att nobba Sverigedemokraterna har fått mycket utrymme i medierna. FRA-frågan fortsätter att vara synlig. Miljöpartiets utspel om att barn som kommer till Sverige måste få rätt till undervisning i matte och engelska på sitt eget språk gör tydliga avtryck.

Fack- och arbetsgivarorganisationer

LO kniper förstaplatsen och Svenskt Näringsliv kommer tvåa. Organisationerna har under veckan dominerat sin kategori och legat nära varandra i publicitetsmängd. LO har för dagen 45 klipp och Svenskt Näringsliv 41. Gårdagens mätning av PRO kring priset på matkassen ger fortfarande visst eftersvall i medierna (35). Företagarna kommer på en god fjärdeplats med 22 klipp.

Inga kommentarer: