torsdag 10 juli 2008

Onsdagens publicitet i Almedalen

Politik

Hårt mellan Mona Sahlin (s) och Göran Hägglund på Kristdemokraternas dag då Sahlin kan notera 82 klipp mot Hägglunds 81. För Sahlin handlar det fortfarande mycket om FRA-lagen och kommentarer på hennes tal. Hägglund är synlig i en rad olika frågor under dagen men tydligast återfinns rubriker rörande rättspsykiatrin och de satsningar som han presenterade inför sitt tal under dagen. Hägglund välkomnar också socialdemokraternas nya besked om fastighetsskatten och vill själv gå vidare med att avskaffa räntan på uppskjuten reavinst. Kristdemokraterna vill även ta bort dagens fastighetsskattesystem och detta ger även det genomslag i mediebilden.


Fack och arbetsgivarorganisationer

PRO sopar mattan med de tidigare giganterna LO och Svenskt Näringsliv. Pensionärsorganisationen släppte under dagen sin undersökning om matpriserna i landet. Organisationen har besökt 1121 matbutiker i hela landet där det visade sig att Ångermanland hade dyrast mat i landet. Undersökningen genererade 132 klipp för PRO. LO och Svenskt Näringsliv hamnade långt efter på 62 respektive 61 klipp.

Bransch och lobbyorganisationer

Swedbank fortsätter att vara synliga i publiciteten. Banken presenterade under onsdagen en fördelningspolitisk rapport som ger ett tydligt avtryck i publiciteten kring Almedalsveckan. I rapporten konstaterar man att personer som lever på bidrag har ökat mellan åren 1993 och 2006 trots flera år av god tillväxt. Totalt sett genererar Swedbank 82 klipp.

Inga kommentarer: