onsdag 9 juli 2008

Tisdagens mätning av aktörer i Almedalen

Cision producerar dagligen siffror för tidningen Resumé om aktörernas synlighet under Almedalsveckan.


Bransch och lobby

Totalt sett så kan man konstatera att nu är Almedalsveckan igång ordentligt – om man ser det publicitetsmässigt. Flera bransch och lobbyorganisationer har en tilltagande publicitet. Swedbank dominerar dagen bland braschorganisationerna med 94 träffar följt av Vattenfall (44), Microsoft (43) och Volvo Personvagnar (43).
Swedbank förekommer i flera skiftande sammanhang, men det blev ett tydligt avtryck när banken meddelade under dagen att man höjer räntan.


Fack och arbetsgivarorganisationer

Här råder det giganternas kamp. Svenskt Näringsliv (127) och LO (108) dominerar utrymmet i sin grupp. För Svenskt Näringsliv så har rapporten som varnar för fallgropar i vården fått genomslag. För LO har nyheten om att förbundet dömer ut viktiga delar av klimatpolitiken satt avtryck i publiciteten.


Politik

Socialdemokraterna dominerar dagen starkt och lämnar de andra partierna långt efter i publiciteten. För dagen genererar partiet 213 klipp och Sahlins meddelande om att ”ingen skattechock på boende om S vinner nästa val syns tydligt i publiciteten. Nyheten trängs även med Sahlins besked om att hon vill riva upp FRA-lagen.

När det gäller ungdomsförbunden så har även deras publicitet börja tillta och för dagen kan vi notera att SSU (24) leder följt av CUF (15) och MUF (12). För ledaren SSU är det publiciteten kopplat till FRA-debatten som framför allt lyfter organisationen.

Inga kommentarer: